Grindslanten

Grindslanten
GRINDSLANTEN. Barns kamp vid grindöppnarpeng var på 1800-talet ett vanligt motiv för konstnärer i flera länder. Ännu vid mitten av 1900-talet fanns denna målning av August Malmström som kopia på en vägg i många svenska hem.

fredag 24 november 2023


Kerstin Elisabeth Sandkvist ke.sandkvist@gmail.com

19 maj 2018 08:59
till JonasOdette, Hemlig kopia: mig
Lörd 19 maj---- Hoppas du har en del för egna livsplanerna!!  Har ju fläktblås som jag ibland sätter igång - när uppvarvat svettig kommer inrusande och bara vill ha svalka. Men efter ett tag visar det sig nästan alltid att här är rätt lagom behagligt, så slipper fläktsurret, vanligen.
      Råkade i förrgårkväll få in en karta över Kanalvägen vid stationsområdet i RoslagsNäsby. Fann att kyrkan, som jag för nog 10-15 år sen fann just där vår uppfartsväg till stora vita Bonnierägdahuset på kullen, tycktes flyttats högre upp i räjongen: tillhör "Vår Frus katolska församling i Täby - bildat   1963, på initiativ av amerikanskt "oblat--etc---nånting" - hyrde in sig i olika lokaler tills byggde detta 1984-85.. Fann att hela området runt vårt för nog rätt länge sen rivna Bonnierhus numer kallas Konvaljeparken - och att ytterligare en kyrka trängt in sig där - med viss problem runt sin tomträtt där, eftersom ena halvan med parkeringsplats etc ligger vid Kanalvägen (sagts nr 9 ibland, nr 11 annan gång) nedanför branta slänten nedanför "vårt hus", men själva husbygget finns vid (från Kanalvägen sig utgrenande) Näsbyparkvägen - dessutom märkt med spec.symbol som jag på annat håll tytt till "planerat projekt", "under byggnation" el d. Verkar där för "Jesu Kristi kyrka av De Sista Dagars Heliga" = amerikanska mormonerna. Var väl där din 70-talskompis Monika gifte in sig i unga år?
    På Kanalvägens (Konvaljeparkens) motsida åt stationen till byggs, och har byggts, så tätt med höghus repektive halvhöga rikemanshyreshus med balkongterasser + massa fasadglas - att t o m f d cykelbanan där har försvunnit under nya tomttrånga husen.... Upptäckte jag när igår fm 18/5 (S:t Eriks dag i gamla katolska helgonlängden) nyfiket tog tåget från Östra station till Roslags Näsby: f f g  på ca 58 år (i höst 60 år sen flyttade vi in där..., allra högst uppp i huset). Gick runt + granskat kartorna närmare. Allt runt "vårt" hus i stort sett orört efter dess rivning - just där som det finns - och fanns - massor med li,ljekonvaljer runt fötterna, men har förstås blivit vildvuxet av mkt träd, mest lövträd, under alla gångna ca 40-50 åren. Bakom breder skog från förr fortfarande ut sig, tycks från Åsvägen finnas cykelstig till dess mitt ungefär. Katolska VårFru-kyrkan har till tättliggande grannhus amerikanska oblatbrödersvillan där man länge fick husera tills nybyggetiden från 1985: Heter därför Konvaljvägen-4B med rejäl bilparkeringsyta och väg dit från Sågverksvägen (el d)   vid Konvaljeparkens naturreservatmärkta skogs "baksida"..
    Varm rekognocering... -  gick bra komma tillbaks till stationen, där tåg strax gick för jordgubbeköp vid Östra station/Valhallavägen. Värre vid ankomsten ett par tre timmar tidigare: nybyggt från 2017 med tågperrongerna på markplanet, faktiskt - sen hiss upp till "gångbroplan" med såpass lång och hög trappa ner mot "verkligheten" i nuets RN (ibörjan av Kanalvägen /13-15-17/ strax intill, med hemska mastodontkommunhus för Arbetsförmedling + Hälsohus med alla typer av doktorer, även ungdomsspec etc) att jag virrade tillbaka i gångbrohörn runt "nödavstängd" rulltrappa mm  innan jag äntligen fann hiss nära den avskräckande trappan...
    Förr avdelades västra RoslagsNäsby frå n dess Östra Banvägen med på 50-talet nybyggt affärscentrum än mer effektivt. Minns när min barndomskompis Monas mamma Blenda  efter mkt svår ändtarmsoperation mm  låg vårdad på Karolinska Sjukhuset: NOG julen 1958, ev -59 (på begäran hade jag en gång då hälsat på henne där:--- hon sökte viss min försoning - gav jag gärna. Honoch hennes mor Ada hade ju mkt grymt beskyllt mig för det översexualiserade sinnelag som tidigt drabbade av mormor el mamma ofta stackars rispiskade Mona - fastän också jag känt obehag inför och försökt slippa hennes sängkammarfantasier - f ö var det oftast Mona som tagit initiativ för att göra mig "modig" när vi i elvaårsåldern buslekte som spöken etc rynt byns hus.---- Ursäkta långa bisatsen... -----  Den julaftonskvällen väntade vi länge och väl på grannpappan Åke Danielsson (stolt åkeriägare, jägare och hemvärnschef som något åt tidigare stått hedersvaktchef vid slottet som försteman i den rollen hämtad med och från landsbygd(sförsvaret).. Han skulle, på väg till deras julkvällshotell, avlämna julklappar och julmat till oss från mor Elsa. Så hemskt för Åke med barnen Rose-Mari och  Jan-Åke (storasyster Mona hade nyligen fått sin dotter och själv börjat bli livmodersjukbehandlad för resten av livet) - efter julsjukbesöket hos stackars svårt lidande Blenda hade de timme efter timme efter timmekörtt runt i av järnvägsspår tudelade Roslags Näsby utan att finna nerfartsväg till den östrasida med då nybyggt centrum där Kanalvägen ligger. Allt julaftonestäng och totalt folktomt -  inte en taxichaufför eller karta eller telefonsvarande upplysare gick att uppbåda för att få hjälp hitta till oss på Kanalvägen. Nr 11 har jag för mig....  Åh - så hårt drabbad den för sitt blonda vackra utseende så stolta ochbeundrade familjen tycktes bli, efter   mkt högmodigt beteende av särskilt dominantpräglade Åke i många år. Just vid den här tiden genomled han och Blenda till råga på allt inledningen till sin skilsmässa, medan ny fru med nytt barn på väg väntade längre in i Unnarydsbyn..
    Blev mkt fler ord här ovan än jag hade tänkt mig. Hade dessa Alebogrannar som exempelfamilj för mig i många år - på att ytligt sett "lyckligt-lyckat liv" inte är något att sträva efter. Är numer mer än tillfreds med insikten att livet är en lång KAMP - desto mer MEDVETET så, och desto riktigare eller sannare eftersträvad och utförd - desto mer harmoniskt meningsfullt förefaller allt. För mig blivit så, i alla fall...  ///Kramkram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar